Profil spółki
Początki działalności FLORAND Monika i Andrzej Dąbrowscy s.c. sięgają roku 1996, jednakże tradycje kwiaciarskiego biznesu były kultywowane już przez przodków obecnych właścicieli. Przedmiotem działalności Spółki jest hurtowa oraz detaliczna sprzedaż kwiatów. Dostawcami są zarówno producenci polscy jak również zachodni skupieni wokół giełd kwiatowych w Holandii. Prowadzona działalność jest mocno obecna na rynku lokalnym obejmującym okolice Bolesławca. Sieć detaliczna liczy cztery kwiaciarnie zaopatrywane bezpośrednio z hurtowni należącej do Spółki.
Bardzo ważnym aspektem dalszego rozwoju Spółki jest projekt franczyzy sieci kwiaciarni, przeznaczony na rynek ogólnopolski. Dodatkowo sieć kwiaciarni może być wspomagana franczyzą hurtowni kwiatowych co ułatwi proces zaopatrzenia i logistyki, a także poprawi generowane marże na sprzedaży.
Właściciele firmy wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie, a także śledząc trendy branżowe zarówno w kraju jak i zagranicą, rozbudowują podstawowy biznes o nowe formy działalności florystycznej. W ten sposób wykreowali także takie inicjatywy jak warsztaty florystyczne czy szkolenia z zakresu sprzedaży produktów i usług florystycznych.
Głównym kierunkiem rozwoju Spółki ma być rozwój sieci franczyzowej opartej na wieloletnim doświadczeniu i wiedzy właścicieli firmy. Sieć franczyzową Spółka ma tworzyć w oparciu o różne koncepty rozwijane przez Grupę Florystyczną Florand: kwiaciarnia Bukieciarz, Kwieciarnia, salon florystyczny Amazonia, pracownia florystyczna Party Flowers, hurtownia kwiatów Kwiatostan i ośrodek szkoleniowy Akademia Florystyczna. Firma chce podzielić się swoim know-how z miłośnikami kwiatów, dlatego postanowiła oddać we franczyzę wszystkie rozwijane dotychczas marki. Franczyzobiorcą może zostać każdy, kto prowadzi już własne kwiatowe przedsiębiorstwo, albo dopiero nosi się z zamiarem uruchomienia kwiatowego biznesu.
Ocena potencjału Spółki
Spółka prowadzi działalność na trudnym rynku handlu kwiatami. Podstawowym problemem z jakim zmagają się przedsiębiorcy w tej branży jest krótki cykl życia produktu oraz zapewnienie mu odpowiednich warunków przechowywania. To z kolei, wymaga perfekcyjnego opanowania logistyki i dystrybucji, począwszy od zakupu kwiatów i ich transportu, poprzez magazynowanie, aż do ich zaoferowania klientowi. Bardzo duże znaczenie ma więc doświadczenie i praktyczna wiedza jak na tym rynku się poruszać.
Osoby zarządzające Spółką charakteryzują się bardzo duża wiedzą nie tylko z zakresu florystyki ale także wszystkich powyżej wymienionych aspektów związanych z branżą. Długoletnia i wielopokoleniowa tradycja prowadzenia biznesu florystycznego zaowocowała prawie całkowitym zdominowaniem rynku lokalnego. Florand stoi więc u progu nowej fazy rozwoju. Pomysł powielenia sprawdzonego na rynku zagranicznym modelu biznesowego poprzez rozwój sieci kwiaciarni franczyzowych może stanowić „nowe otwarcie” dla Spółki. Obecnie na rynku nie działają na dużą skalę marki konkurencyjne, co daje potencjał do zagospodarowania dużej części rynku. Co więcej powodzenie projektu i zdobycie uznania wśród klientów zaowocuje zwiększeniem zainteresowania w utworzenie kolejnych placówek franczyzowych. Bardzo dobrym pomysłem jest także uzupełnienie sieci franczyzowej o prowadzoną w podobnym modelu sieć hurtowni kwiatowych. Takie połączenie zapewni franczyzobiorcy nie tylko zwiększenie marż sprzedażowych ale także spowoduje wzrost i unifikację jakości sprzedawanego towaru. To również będzie miało wpływ na postrzeganie marki przez klientów kwiaciarni.
Z drugiej strony należy też wskazać istotne przeszkody jakie może napotkać rozwój sieci franczyzowych. Głównym czynnikiem ryzyka jest bardzo duże rozdrobnienie handlu detalicznego. Pojedyncze kwiaciarnie prowadzone od lat przez tych samych właścicieli często mają już ugruntowaną pozycję na rynku. Nie są skłonni do zmian oraz podziału środków wypracowanych przez kwiaciarnię. Z kolei wydatek rzędu 60-100 tys. zł (wartość środków niezbędnych do uruchomienia sklepu franczyzowego) dla rozpoczynających pracę w branży może stanowić istotną barierę. Ponadto brak na rynku polskim silnej marki franczyzowej powoduje, że nowa kwiaciarnia nie korzysta z rozpoznawalności oraz świadomości wysokiej jakości wśród klientów.
Dalszy rozwój Spółki będzie więc uwarunkowany sukcesem zaadoptowania nowej marki franczyzowej na rynku polskim. Wówczas Spółka może zyskać zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Wtedy także otwiera się możliwość wejścia na rynek NewConnect, co może dać pozytywny skutek marketingowy w postaci zwiększenia rozpoznawalności i prestiżu marki.
Siłą Spółki są bez wątpienia osoby zarządzające – doświadczone i wyspecjalizowane w branży florystycznej. Szczególnie cenne w kontekście rozwoju Spółki są ciągłe udoskonalenia i nowe pomysły na prowadzenie biznesu. Bardzo dużą wartość mają także ciągłe obserwacje trendów rynkowych zarówno w Polsce jak i w Europie, które często bywają inspiracją dla nowych pomysłów. Ważnym aspektem jest również umiejętność delegowania poszczególnych obowiązków pracownikom zwłaszcza biorąc pod uwagę ambicje rozwojowe Spółki.
Czynnikami ryzyka są przede wszystkim bariery finansowe i mentalnościowe potencjalnych franczyzobiorców oraz trudna i skomplikowana branża charakteryzująca się krótkim cyklem życia produktu, systemem zamówień oraz dystrybucji. Ponadto wysokim czynnikiem ryzyka jest możliwość skopiowania modelu biznesowego Florand przez sieć posiadającą większe zasoby kapitałowe i przejęcie przez niej większej części rynku.
Reasumując, Spółka bardzo dobrze prosperuje i kontroluje właściwie rynek lokalny. Kluczem do dalszego rozwoju jest umiejętne rozpowszechnienie marki poprzez rozwój sieci franczyzowej.-
Spokojna okolica, doskonała lokalizacja A4/A18
Informacje o firmie
Firma FLORAND udowodniła w kilkunastu latach działalności, że jest godnym zaufania partnerem w biznesie. Jest jednym z największych w regionie hurtowym sprzedawcą kwiatów. Na jej sukces znaczący wpływ miały: zaangażowanie i fachowość pracowników, wsłuchiwanie się w potrzeby klientów, bogaty asortyment roślin i kwiatów w najwyższej jakości, wszechstronność działania, ciągle wprowadzane innowacje, wysoka jakość świadczonych usług, oraz znakomita lokalizacja.
Siedziba Spółki znajduje się w Bożejowicach koło Bolesławca, 40 kilometrów od zachodniej granicy Polski, w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyzowania dwóch autostrad A4 i A18, skąd już tylko 800 km od holenderskiego miasta Aalsmeer gdzie znajduje się największa giełda kwiatowa na świecie. Lokalizacja siedziby jest idealna, aby spiąć logistycznie rynek kwiatowy w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Może tu powstać centrum logistyczne wspomagajęce ekspansję w Europie środkowej i wschodniej.